Woensdag 22 november 2017

Zijn er meer dan 4.000 verkeersborden nodig in onze gemeente?

In  2012 richtte de Vlaamse Regering de verkeersdatabank op.  De  databank die 20 miljoen euro kostte, geeft een overzicht van alle verkeersborden in Vlaanderen. De grote doelstelling ervan was om orde  te scheppen en te snoeien in alle overbodige borden.  Toch wordt de verkeersdatabank momenteel niet gebruikt.

 

Verkeersdatabank blijft dode mus

 

Volgens  gemeenteraadslid Lode Vanneste (N-VA) komt dat omdat veel gemeenten de laatste twee jaar geen enkele update doorvoerden.  Vanneste: “Uit cijfers die de krant De Morgen in december 2014 opvroeg bij het departement Mobiliteit en Openbare Werken blijkt dat tussen maart 2013 en december 2014 slechts 141 van de 308 gemeenten de lijst met verkeersborden hebben bijgewerkt.  De databank blijft zo een dode mus en dat is jammer.  Verkeersexperts stellen namelijk  dat in Vlaanderen tot 50 % van de borden wegkan. Het gaat om borden  die niet verplicht zijn, niet bijdragen aan de duidelijkheid en zelfs gevaarlijk zijn.  Elk bord en elke paal betekenen bovendien een extra fysieke hindernis in het verkeer die bij een ongeval alleen maar voor meer slachtoffers zorgen.   Een  verkeersbord inclusief plaatsing kost trouwens al snel 20 tot 25 euro per jaar”.

 

Minister van Mobiliteit Ben Weyts communiceerde begin januari 2015 in het Vlaamse Parlement dat hij zal onderzoeken hoe hij gemeentes kan dwingen om deze databank bij te werken. Raadslid Lode Vanneste vroeg daarom tijdens de gemeenteraad van 22 januari 2015 aan het Beernemse gemeentebestuur of zij de databank up to date houdt.  Verder informeerde hij hoeveel verkeersborden in de gemeente staan en hoeveel er daarvan kunnen verdwijnen.

 

Beernem blijkt goede mobilteitsleerling

 

Volgens Schepen van Mobiliteit Jos Sypré (CD&V) keurde de Beernemse Gemeenteraad in november 2008 een overeenkomst goed met het Vlaamse  Gewest waarbij de gemeente zich engageerde om bij wijziging aan verkeersborden alle gegevens te actualiseren. Volgens Sypré maakte de ingewikkelde webtoepassing het voor de gemeentes zeer moeilijk om werk te maken van die databank.  “ Gelukkig werd in 2012 werd de verkeersbordendatabank vernieuwd met betere webtoepassingen die veel gebruiksvriendelijker bleken.  De dienst mobiliteit heeft vanaf dat moment de verkeersbordendatabank steeds bijgewerkt waardoor die voor onze gemeente dus grotendeels in orde is. We kunnen dus stellen aan Minister Ben Weyts dat Beernem een goede mobiliteitsleerling is”.

 

Jos Sypré gaf verder  mee dat er in Beernem momenteel  4.711 verkeersborden staan. Hoeveel er van die borden kunnen verdwijnen is  niet te bepalen.  Schepen Sypré: “ Wel gaan we bij een nieuwe wegherinrichting, bij versleten of beschadigde verkeersborden telkens na welke verkeersborden er effectief nodig zijn. We doen hiervoor beroep op de Code van de Wegbeheerder of andere, relevante mobiliteitsstudies”.

 

 

 

 

Reacties

 

Meld je aan om een reactie te plaatsen. Aanmelden