Dinsdag 11 december 2018

Ongeziene colonne komt naar Sint-Joris

  Na  het evenement 100 jaar WO1 Mei 2014 was de Cultuur Historische Kring Sint Joris al een tijd  aan het uitkijken voor een waardige opvolger om de vier jaar van herdenkingen ook in ons dorp waardig af te sluiten .

1918 bracht ons het einde van deze verschrikkelijke oorlog. Nu 100 jaar later zal de bevrijding, het laatste offensief hier in ons dorp herdacht worden.

 

Beernem die op de originele route ligt van het laatste bevrijdingsoffensief  in het najaar van 1918 was er snel bij om het evenement "De bevrijding " naar onze gemeente te halen .

 

De bevrijdingtocht  is een organisatie van "De Patrouilleurs - Levende Geschiedenis" die op 17 Augustus  met een ongeziene colonne van bijna één kilometer lang met meer dan 60 paarden en bijna 200 figuranten, dit vooraf gegaan door een gemotoriseerde  colonne, onze gemeente aandoet  en er halt houdt voor de middagpauze.

 

 Na overleg met de gemeente Beernem als organisator en de Cultuuur Historische Kring werd rond het gebeuren een prachtig programma samengesteld. Dit start op woensdag 15 Augustus met een tentoonstelling op een unieke locatie, namelijk de parochiekerk van Sint Joris. Deze tentoonstelling loopt t.e.m. zondag 19 Augustus. Rond de herdenkingssteen zullen alle dossiers van de WO1 soldaten te zien zijn. Alsook de dossiers van de sinds vorig jaar ontdekte gesneuvelde militairen uit ons dorp. Zo ook is er een gedeelte die hulde brengt aan de bijna 400 Amerikaanse soldaten die het leven lieten in 1918 aan de zijde van de Belgen tijdens het bevrijdingsoffensief.

 

Een  derde luik is wel meer dan de moeite waard,  "OPQPPY" is de naam .De Koninklijke Unie van Belgische zendamateurs UBA is aanwezig met "Communicatie tijdens WO1" . Ze nemen de bezoekers mee door de tijd  met werkend materiaal van toen en laten zien hoe toen werd gecommuniceerd. Ook leggen ze een link met wat de voorloper was en nog steeds is van onze draadloze netwerken.

 

En dan 17 Augustus, om 10 00h gaan de deuren van de tentoonstelling open, gevolgd met een aperitiefconcert om 11 00h op het Pelderijn aan de vrijheidsboom. Dit wordt opgeluisterd door "De Brasshopppers", gevolgd door een ceremonie aan de vrijheidsboom waar een herdenkingsplaat word ingehuldigd. Dit wordt opgeluisterd door "Field Marchal Haig's own Pipes&drums", aansluitend maken we ons op om de colonne te verwelkomen die halthoudt voor de middagrust.

 

Wanneer de colonne Sint Joris heeft verlaten sluiten we af met vanaf 17 00h  een muzikale happening waar iedereen gratis welkom is. We openen met oorlogsliederen gevolgd door de harmonie "Willen is Kunnen 'uit Knesselare met een volledig concert waar alle muziekstijlen aan bod zullen komen. De afsluiter is niemand minder dan de  "Sint -Michael's Big Band ". Wie herinnert zich niet het in 2014 fantastische optreden van de 25 man tellende Big Band in de feesttent op het bevrijdingsbal te  Sint Joris.

 

 

 

Reacties

 

Meld je aan om een reactie te plaatsen. Aanmelden

 

Bericht geplaats door: Nikolay Holthof op 26-07-2018

Nu de grote herdenkingen gelukkig bijna achter de rug zijn, mag ik het toch node vinden te antwoorden, na 4 jaar bijna een Indigestie te hebben gekregen van ‘gekleurde geschiedschrijving’.
Men oppert hier de bevrijding te moeten vieren van vier jaar ‘teutoonse’ bezetters! Dat de Pruisen met hun ‘übermenschen’ mentaliteit geen lievertjes waren, daar ga ik volledig mee akkoord. Maar waar ik nooit mee akkoord kan gaan, is op de manier waarop geheel dit verhaal wordt gebracht. Ik vraag mij af waarom ik geen 11 juli comité, nog NVA hoor in dit verhaal, er zitten toch enkele schepenen bij die geschiedenis hebben gestudeerd!!!

1) De rol van Koning Albert en zijn in 1916 om het leven gekomen Emile Waxweiler (1867–1916) om de geallieerden in de steek te laten en met gebiedswinst die van Frankrijk en vooral Nederland moest komen, van kamp te verwisselen!
2) Het sparen van zijn leger in een strikte neutraliteitspolitiek, om zo weinig mogelijk doden in eigen rangen te hebben. Omdat Albert vond dat WOI zijn oorlog niet was, maar door zijn collega’s geallieerden werden we wel bedacht met titels als ‘lafaards’, ‘voddenleger’ enz. Bang als hij was om kant te kiezen en zijn koloniën te moeten afgeven!
3) Niks over het feit dat het volledige officierenkorps uit ééntalige Franstalige officieren bestond, waarvan de gewoon soldaat de bevelen niet begreep. Te zwijgen over Vlaamse soldaten die ter plekke zijn terechtgesteld omdat ze verdacht werden van insubordinatie, wegens niet begrijpen van de Franse taal. Om ook maar te zwijgen van de beruchte Franse concentratiekampen!!!
2) Kan men een bevrijding een bevrijding noemen als daarop een door Albert (en zijn Franstalige regering) een georganiseerde repressie en epuratie volgt, tegen het Oudstrijdersverbond VOS, tegen Vlaamse intellectuelen en het opnieuw verfransen van de Nederlandstalige Universiteit Gent.
3) Niks over de putsch van Loppem in oktober 1918, nochtans zeer belangrijk voor wat er NU gebeurd in ons avondland!
3) Bij mijn weten was dus de VOS de Vlaamse Oud Strijdersvereniging de grootste Oudstrijdersbond in Vlaanderen en dus ook in Sint Joris, Beernem en Oedelem, over de VOS …geen woord!
4) In dit Beernemse verhaal horen we niks over de Flamenpolitiek, niks over de Frontpartij (Philemon Saey was er nochtans een adept van), niks over het activisme. Men zou durven denken dat de gemeentelijke verantwoordelijken ofwel (opzettelijk) vergeetachtig zijn (waarmee men doelbewust alle herdenkingen politiseert) of in het tweede geval, gewoon onbekwaam!
5) In dit ééntonige verhaal horen we ook niks over de nochtans niet geringe Duitse kolonies in Antwerpen, Brussel, Gent en Luik. Nochtans waren zij het die België voor de Eerste Wereldoorlog tot één van grootste industriële naties maakten van de wereld!
6) Noch horen we hier iets over de eigenlijke wortels van WOI, Diamant, Duits Zuidwest Afrika, Rotschild, Kongo en vooral Antwerpen!
7) Over het leggen van ne steen aan een boom die van oorsprong een Germaanse gerechtslinde was, toch zeker in 1771 (Landboek van Sint Joris) spreek ik me niet uit (bomen sterven en worden opnieuw aangeplant), maar dit past in mijn ogen als een ‘tang op een varken’, als men de eigenlijke oorsprong wegmoffelt!
En tot slot, men mag oorlogen niet en nooit vergeten, maar op de 'carnavaleske' manier waarop dit nu gebeurd legt men de funderingen voor nieuwe haat en dus geen verzoening, geschiedenis wordt hier vanuit een Belgicistisch oogpunt (en dus bijhorende Vlaams vijandige krachten) geschreven en klassen met kinderen die we rondleiden die maken we gewoon wat blazen wijs op kosten van de goegemeente, zoiets kan nooit de bedoeling zijn!!!