Woensdag 8 april 2020

Panorama vanop de top van de Pico del Teide

Geschreven op 19-03-2020

Eddy's fotografieblog, Pico del Teide, Tenerife, Canarische eilanden, Panorama Pico del Teide, La Gomera, Vulcanisme, Actuali.be, Eddy Persyn,

Technische info over locatie en de opname:

Indrukwekkend! Het panorama die je te zien krijgt als je ofwel te voet langs de Montaña Blanca (noordflank) naar de top van de Pico del Teide trekt, ofwel gebruikt maakt van de kabellift. Dit is wat je te zien krijgt in zuidwestelijke richting. In de voorgrond één van de lava stromen met links de krater van de Pico Viejo. Schuivend naar rechts in het midden zijn de sporen van recentere uitbarstingen te zien. Daar voorbij, rechts aan de kust, de bergen van El Teno. Dit is een deel van het geologisch oudste gebied van Tenerife, met name voor de komst van de Pico Del Teide. Helemaal rechts het kustgebied van El Teno Bajo met o.a. bananenplantages en andere landbouwactiviteiten.

Links in de oceaan het buureiland La Gomera met daarachter nauwelijks zichtbaar El Hierro, het verste zuidwestelijke punt van Europa. Rechts zijn dan de twee ‘bulten’ van La Palma te zien.

De impact van een indrukwekkend panorama als dit in één beeld weergeven is een uitdaging. Om deze reden heb ik de onderkant van de foto afgesneden om zo de verhouding tussen voorgrond, middenplan en achtergrond in evenwicht te houden. Door zo de beeldverhouding langer te maken versterk je het pano effect; vooral door het gewicht van de voorgrond te verminderen. Daarnaast de brandpuntsafstand van 16 mm die door het groothoekeffect de uitgestrektheid van het panorama helpt benadrukken.

De compositie wordt op deze wijze gestuurd naar een atypische vlakverdeling. De scheiding tussen voorgrond – middenplan en achtergrond ligt ongeveer in het midden van het beeld en dus geen gulden snede verhouding.

De onderzijde wordt in twee delen gesplitst, voorgrond en middenplan. De bovenzijde is een degradé in het blauw van de lucht, naar de horizon toe.

Gezien de hoogte, zo’n 3500 meter, en de breedteligging is het licht fel, hard en contrastrijk. Dit betekent een reëel gevaar voor detailverlies zowel in hoge lichten als in de schaduwpartijen. Vandaar de lichte onderbelichting van 0,7 stop om dataverlies in de hoge lichten te voorkomen. Om de beïnvloeding van de inbody software te minimaliseren heb ik alle parameters op neutraal gezet. In deze extreme lichtomstandigheden bewijst de inbody software (silkypix) en de specifieke tuning door Pentax hun sterkte, zelfs in JPG. Met de ruime mogelijkheden om alle parameters neutraal te zetten - en die zijn dan ook neutraal – krijg je in eerste instantie een vrije vlakke JPG maar met de juiste optimalisatie in Lightroom, FastStone of andere zijn de resultaten gewoon perfect zowel qua kleurweergave, densiteit detail en optimale weergave in hoge en lage lichten..      

 

Foto boven:

Opnamegegevens foto boven: Pentax K-5 met Pentax DA* 16-50mm f2,8 ED AL SDM op 28 augustus 2011 om 16:09 uur (15:09 uur plaatselijke tijd)

F 16 mm -  f 7,1  -  1/250sec -  iso 200 -  belichtingscompensatie –  -0,7 stop -  Opnameformaat JPEG met neutrale instellingen op de volle lijn -  meetmodus matrix -  WB automatisch meervoudig – belichtingsprogramma diafragmaprioriteit.