Donderdag 19 september 2019

Pentax K-1 Hommel, honingbij en disgenoten in Balatonkenesse

Geschreven op 19-04-2019

Hommel, Balatonkenesse, Pentax K-1, Pentax DFA100 macro, Foto Eddy Persyn, Studio Kristal Foto, Actuali.be,

Technische info over locatie en de opname:

Een drukbezochte bloem in het kleine natuurpark in Balatonkenesse.

Een hommel en twee kevers doen zich te goed aan de bloem van deze distelachtige. Het scherptepunt ligt op de kop van de hommel.  Let wel: Beide voelhorens zijn nog scherp. Het gespikkelde schild van de bovenste kever  begint onscherp en vloeit naar scherp over en leidt zo de blik van de kijker richting kop van de hommel.

Het scherpte-vlak bevindt zich voornamelijk rond het centrum van de bloem en het opnamestandpunt was parallel aan de bloem maar net iets hoger.  Dit laatste om het scherptedieptevlak niet te ver naar onderen te laten doorschieten

Samen met de iets grotere diafragma opening heeft dit een volledig ongestructureerde achtergrond tot gevolg en gaan de onderste en verst verwijderde bloemblaadjes licht onscherp over in die achtergrond.

Het geheel van bloem en diertjes begint dicht bij de linkse rand om dan rechts een grotere ruimte vrij te houden. Samen met de diagonaal, gecreëerd door de positie van de drie insecten, brengt dit een zekere dynamiek in het beeld.

Foto boven:

Opnamegegevens foto boven:Pentax K-1 met Pentax DFA 100mm macro f2,8 WR op 29 juni 2016 om 13u30 

F 100 mm -  f 9  -  1/640sec -  iso 800 -  belichtingscompensatie –  -0,7 stop -  Opnameformaat JPEG met neutrale instellingen op de volle lijn -  meetmodus matrix -  WB automatisch meervoudig – belichtingsprogramma openingsprioriteit.

Honingbij, Balatonkenesse, Pentax K-1, Pentax DFA100 macro, Foto Eddy Persyn, Studio Kristal Foto, Actuali.be,

De honingbij krult zich als het ware om de bloem op zoek naar de nectar en het stuifmeel. In de compositie bevindt het centrum van de bloem zich in het guldensnede punt links onder. Als je een diagonaal trekt van de linker onderhoek naar de rechter bovenhoek ligt niet alleen de bloemkern op die lijn maar ook de kop van de honingbij. Dit compositie element samen met het gekrulde lijf van de bij brengt een sterke dynamiek in het beeld.

Het scherptediepteveld omvat de bovenkant van de bloem en het volledige lijf van de honingbij. Om dit te bekomen heb ik mijn camerastandpunt op de zelfde hoogte als de bloem gebracht met als gevolg een horizontaal verloop van de scherpte in het beeld. Door de relatief kleine diafragmaopening (f 11) vervaagt het beeld heel snel als je onder de vleugels van de bij kijkt.

Foto midden:

Opnamegegevens foto boven:Pentax K-1 met Pentax DFA 100mm macro f2,8 WR op 29 juni 2016 om 13u32                                       

F 100 mm -  f 11  -  1/800sec -  iso 1600 -  belichtingscompensatie –  -0,7 stop -  Opnameformaat JPEG met neutrale instellingen op de volle lijn -  meetmodus matrix -  WB automatisch meervoudig – belichtingsprogramma openingsprioriteit.

honingbij, Balatonkenesse, Pentax K-1, Pentax DFA100 macro, Foto Eddy Persyn, Studio Kristal Foto, Actuali.be,

De compositie van de onderste foto is helmaal anders dan deze in het midden. Hier zit de bij centraal bovenop de bloemkop.  De bloem zelf dient als basis van de opname en staat volledig centraal in het beeld en vormt als het ware het fundament van de compositie. Het hart van de bloem bevindt zich helemaal onderaan in het midden net boven de onderrand van de foto om zo de symmetrie in de opname te benadrukken. Het samenspel van deze compositie elementen zijn erg belangrijk om de symmetrie binnen het beeldvlak te accentueren.

Precies daarboven heeft de bij zich, in het midden, over de bovenzijde van de bloem gekruld.

Het verhaal van deze foto is helemaal anders qua spanning en dynamiek dan de middelste foto. Twee totaal verschillende opnames over exact hetzelfde onderwerp en dit enkel door wijziging van opname hoek en standpunt.

Foto onder:

Opnamegegevens foto boven:Pentax K-1 met Pentax DFA 100mm macro f2,8 WR op 29 juni 2016 om 13u33                                                          

F 100 mm -  f 11  -  1/800sec -  iso 1600 -  belichtingscompensatie –  -0,7 stop -  Opnameformaat JPEG met neutrale instellingen op de volle lijn -  meetmodus matrix -  WB automatisch meervoudig – belichtingsprogramma openingsprioriteit.