Zondag 22 april 2018

Pentax K1 met DFA 15-30 mm testopnames in Breskens.

Geschreven op 13-05-2016

Fotograaf  Eddy Persyn, Fotografie Beernem Studio Kristal Foto, , Actuali.be,

 

 

Technische info over locatie en de opname

Deze opname maakte ik aan de haven van Breskens op 5 mei 2016 waar de Westerschelde overzet naar Vlissingen voor voetgangers en fietsers aanmeert. Er was een zonnige dag beloofd met wind draaiend van het oosten naar zuidoosten. Normaliter zorgt dit voor blauwe hemels en oplopende temperaturen. 

Om 9 uur 30 was ik reeds ter plaatse en deze opname nam ik om 10u04.

De positie van de zon was ideaal voor een tegenlichtopname met de nieuwe DFA 15-30mm f2,8. Door de nog relatieve lage zonnestand waren de condensstrepen van overvliegende vliegtuigen nog duidelijk zichtbaar door het felle contrast met de diepblauwe hemel.

Ik koos bewust voor een gemiddelde diafragma opening van f9. Naarmate de diafragma opening groter is zal de zon in het beeld een steeds grotere onduidelijke en uitwaaierende vlek vormen. In de omgekeerde volgorde zal bij de kleiner wordende opening het stereffect steeds nadrukkelijker en geaccentueerder worden waardoor de uitstralende lijnen het beeld gaan domineren.

Deze omschrijving van de inwerking van direct zonlicht op het diafragma is belangrijk om het lichtspel in de opname te duiden enerzijds en de kwaliteit van de optiek en de plaatsing en aantal van de diafragmalamellen te testen anderzijds. Zoals te zien op de opname van de kaaimuur is de zon niet dominant en is de stervorming nog voldoende discreet en de zon helemaal niet vlekkerig.

 

Deze test bewees mij meerdere elementen.

Ten eerste:

In dergelijke extreme lichtomstandigheden doet de DFA 15-30 mm op zijn kortste brandpunt wat hij hoort te doen.

Ten tweede:

De 36MP sensor en de Silkypix software, zelfs in JPEG, kunnen perfect overweg met het enorme contrast, een ervaring meegenomen van de kleinere APS-C broers zoals nu bij K S2, K 50, K 3 en K 3II. Er blijft met name doortekening in de lichte partijen, kijk maar naar de detaillering in de condensstrepen, en in de schaduwpartijen, zoals de detaillering die nog altijd aanwezig is in de diepe schaduw van de kaaimuur.

Ten derde:

Koos ik deze positie ook om de optische vertekening van deze toch wel zeer korte brandpunt te zien. De horizon blijft perfect recht zonder enige verbuiging. Je moet dan wel het toestel zowel ‘lood en pas’ vlak houden. Dit is met de Pentax K1 zeer eenvoudig door de permanente weergave op het matglas onderaan voor het waterpas en rechts voor het lood en de uitschakelbare grid lijnen.

Wat wel opvalt is vertekening aan het einde van de kaaimuur links. Deze perspectivische vertekening kan enkel rechtgezet worden met een corrigeerbaar objectief of optische bank (technische camera).

Ten vierde:

Zorgt de combinatie van de extreme groothoek en de zon in het beeld naast hoog contrast ook voor diepe kleuren. Dit is dan opnieuw een goeie testsituatie om fijne detailweergave van zowel objectief als toestel te bekijken. De detaillering in het glinsterende water, het lijnenspel in de zandstrook en de stenen dijk in de voorgrond. Let in dit verband op de spiegeling van het hek van de kaaimuur links en rechts in het water.

De conclusie:

Die is opnieuw tweeërlei. Het objectief zorgt voor diepe kleuren zonder kleur aberraties en de Pentax K1 kan perfect overweg zonder banding in het blauwe verloop van de lucht en opnieuw de combinatie van de sensor en software die alles onder controle houdt op het vlak van algemene detaillering ook in de uiterste schaduwen en lichte partijen, contrast, kleur weergave blijft mooi neutraal, afscheiding tussen hoge lichten en schaduwen blijven netjes afgetekend zonder tekenen van overstraling in beide richtingen.

Beide foto’s zijn de volledige opname van 7360 x 4912 pixels op 300dpi teruggebracht naar 900 x 600 pixels op 72 dpi.

De onderste foto is van op dezelfde plaats maar ongeveer 30° gedraaid waardoor de kleine baai annex zandstrook en duinen met aan de horizon Vlissingen zonder de kaaimuur.

De analyse van deze opname is zogoed als identiek aan bovenstaande behalve enerzijds de perfect horizontale horizon zonder enige vertekening en een verloop in het blauw tot het diepste blauw linksboven anderzijds

Door het veranderde standpunt is de compositie en het daardoor ontstane verhaal van beide foto’s helemaal anders. Tonaliteiten zijn van dezelfde orde maar het lijnenspel in vlakverdeling is volledig anders. 

In de bovenste foto domineert de perfecte ronding van de dijk de haaks op staande kaaimuur met de uitwaaierende condensstrepen in de lucht die het effect nog versterken.

In de onderste foto staat de weidse diepte centraal door de open horizonlijn waar de blik wordt naar toe geleid langs de gebogen dijk links. De zon rechtsboven zorgt voor het evenwicht in de tonaliteit en contrast van het beeld met name eerder helder tot licht rechts en diepe volle donkere kleuren en tinten links.   

 

Hier nog even alle technische gegevens foto boven (onderste foto idem maar om 10u07):

Pentax K1 full frame met Pentax DFA 15-30mm f2,8 op 05 mei 2016 om 10u04

F15mm  -  f9  -  1/1000 sec  -  iso 100  -  -0,7 belichtingscompensatie  -  opnameformaat JPEG met neutrale instelling   -  overbelichtingcorrectie uit  - schaduwcorrectie automatisch  -  ruisonderdrukking automatisch  -  AA filter uitgeschakeld  -  WB automatisch  -  diafragmaprioriteit

Fotograaf  Eddy Persyn, Fotografie Beernem Studio Kristal Foto, , Actuali.be,