Dinsdag 11 december 2018

Pentax K1 met FA 77 mm f1,8 limited testopnames in Breskens

Geschreven op 27-05-2016

Fotograaf  Eddy Persyn, Fotografie Beernem Studio Kristal Foto, , Actuali.be,foto nr 397

Technische info over locatie en de opname

Deze opname maakte ik aan de haven van Breskens op 5 mei 2016. Er was een zonnige dag beloofd met wind draaiend van het oosten naar zuidoosten. Normaliter zorgt dit voor blauwe hemels en oplopende temperaturen.

Fotograaf  Eddy Persyn, Fotografie Beernem Studio Kristal Foto, , Actuali.be,

foto nr 398

De opnames nam ik om 09u37.

De schaduw in de voorgrond geeft de zonnestand schuin rechts achter mij aan. Ik koos dit standpunt voor het contrast in voorgrond en middenplan tussen enerzijds het donkere water en het lichte zand en de donkere dijk en het lichte duinzand. De vlakverdeling is de klassieke 1-2-3 verhouding in voorgrond, middenplan en achtergrond.

Voor deze opname (nr 397) koos ik voor diafragma 14, anderhalve stop onder kleinste opening.  Zoals in het zand in de voorgrond te zien levert dit een zeer ruime scherptediepte tot de gebouwen van Vlissingen in de achtergrond.

Wat direct opvalt is de zeer hoge detaillering, de zachte kleurtekening en tonaliteit wat betekent dat de combinatie van de FA 77 limited en de Pentax K1 een zéér goeie match zijn.

Bij het nader bekijken van de 7% uitsnit wordt de detaillering pas goed duidelijk.

 

Eerst even duiding rond manier van werken bij de schermweergave:

 

De opnames gebeurden op 36 MP of 7360x4912px op 300dpi. Daarna werden de opnames neutraal geoptimaliseerd in Lightroom waar exposure, blacks, clarity en darks een kleine bijsturing kregen. De standaard landscape sharpening van Lightroom sloot de optimalisatie af. Opslag voor website gebeurde op 900x600px op 72 dpi.

Op de Pentax K1 stonden alle parameters op neutraal of natuurlijk en in JPEG; zo is de impact van de RAW conversie software in de body ook neutraal en laat, typisch voor alle digitale Pentax reflextoestellen, nog tot 95% van alle optimalisatie mogelijkheden in programma’s als Lightroom open.

Voor de uitsnit vertrok ik terug van het origineel na optimalisatie en maakte daar via Lightroom een uitsnit van ongeveer 7% van de totale beeldoppervlakte. Opslag gebeurde opnieuw op 900x600px op 72 dpi.

Fotograaf  Eddy Persyn, Fotografie Beernem Studio Kristal Foto, , Actuali.be,7% uitsnit foto nr 397

Fotograaf  Eddy Persyn, Fotografie Beernem Studio Kristal Foto, , Actuali.be,

7% uitsnit foto nr 398

 

Analyse en conclusie

 

Het scherpte punt van alle opnames lag op uitstekende stuk dijk links met de uitloper van losliggende stenen in het water. In de globale opname is bij opname ‘397’ duidelijk het scherptediepte veld te zien, van bijna half de voorgrond in het zand tot en met de achtergrond

.Bij opname ‘398’ koos ik voor diafragma 3,5 wat anderhalve stop boven de grootste opening is (zo sluit ik mogelijks eventuele randlens* foutjes uit, als die in real life fotografie al zichtbaar zouden zijn bij dit Limited objectief). Hier is nog duidelijker het scherptediepte veld te zien: voorgrond en achtergrond zijn duidelijk onscherp. Scherpte begint ongeveer ter hoogte van de waterlijn.

Als we de uitsnitten even van nabij bekijken en de uitsnit van het scherpstel punt bekijken zowel bij ‘397’ als ‘398’ is de scherpte nog altijd fenomenaal en kleur en tonaliteiten hebben nog niets ingeboet ondanks de 13-voudige uitvergroting. Het verschil in scherptediepte tussen de twee uitsnitten is overduidelijk: bij ‘397’ loopt die door tot praktisch volledig in de achtergrond terwijl bij ‘398’ de scherpte reeds stopt voor het einde van de waterlijn achter het scherpstel punt.

Bij het bekijken van de uitsnitten achtergrond is het verschil in scherpte helemaal duidelijk en is bij ‘398’ enkel het water in de voorgrond scherp.

Samengevat kan ik stellen dat de Pentax K1 en de FA 77mm f1,8 Limited een goeie combinatie zijn en vooral compact werken toelaat. Met 77 mm om volle opening kun je dit objectief reeds gebruiken als portretlens.

De Pentax K1 zorgt voor een sterke beeldrenditie en heeft de flexibiliteit behouden die ik van zijn kleinere APS-C broeders gewoon ben.Zelfs in JPEG blijven alle parameters perfect beheersbaar. Dit is iets die andere producenten niet kunnen stellen en is werken in RAW voor hen een noodzaak.

Fotograaf  Eddy Persyn, Fotografie Beernem Studio Kristal Foto, , Actuali.be,

7% uitsnit achtergrond foto nr 397

Fotograaf  Eddy Persyn, Fotografie Beernem Studio Kristal Foto, , Actuali.be,

7% achtergrondsuitsnit foto nr 398

 

Hier nog even alle technische gegevens foto ‘397’:

Pentax K1 full frame met DFA 77mm f1,8  Limited op 05 mei 2016 om 09u37

F77mm  -  f14  -  1/125 sec  -  iso 100  -  0 belichtingscompensatie  -  opnameformaat JPEG met neutrale instelling   -  overbelichtingcorrectie uit  - schaduwcorrectie automatisch  -  ruisonderdrukking automatisch  -  AA filter uitgeschakeld  -  WB automatisch  -  sluitertijdprioriteit

 

Hier nog even alle technische gegevens foto '398'

Pentax K1 full frame met DFA 77mm f1,8 Limited op 05 mei 2016 om 09u37

F77mm  -  f3,5  -  1/2000 sec  -  iso 100  -  0 belichtingscompensatie  -  opnameformaat JPEG met neutrale instelling   -  overbelichtingcorrectie uit  - schaduwcorrectie automatisch  -  ruisonderdrukking automatisch  -  AA filter uitgeschakeld  -  WB automatisch  -  sluitertijdprioriteit

 

*Randlens fouten:

Hoe lichtsterker een objectief, dus hoe groter de grootste diafragma opening, hoe groter de lensglas diameter. In dergelijke optische constructies met een grote diafragmaopening leiden onzuiverheden in het glas nogal eens tot scherpteverlies aan de randen, of een milde vorm van vignettering (donker worden naar de randen toe) of erger nog kleur aberraties.

Een hoge kwaliteit bij dergelijke optische constructies vertaalt zich altijd in een gespierd prijsetiket. In dit geval van de FA 77mm f1.8 Limited is de mantel van het objectief volledig in metaal met gegraveerde diafragma cijfers en een robuuste glas constructie met zijn 1 149 euro niet goedkoop te noemen. Maar de prijs kwaliteit is zeker goed of zelfs zeer goed te noemen.

Later zal ik nog een test met dit objectief en de K1 FF en de K3 II APS-C in portret en nabij opnames publiceren. Bij dit type opnames gaan we nog beter tonaliteiten en Bokeh kunnen bekijken. De vergelijking tussen K1 FF en K3 II in combinatie met de FA 77mm Limited lijkt mij ook een interessante oefening.